W ramach współpracy z Izbą Rzemieślniczą w Opolu Powiatowy Urząd Pracy w Nysie podpisał porozumienie na podstawie którego osoby bezrobotne oraz przedsiębiorcy będą mieli ułatwiony dostęp do Punktów Konsultacyjnych Krajowej Sieci Usług.
Dzięki porozumieniu świadczone będą usługi informacyjne i doradcze oraz organizowane będą spotkania dla przedsiębiorców i osób zainteresowanych założeniem działalności gospodarczej. Odbiorcami usług mogą być przedsiębiorcy, osoby bezrobotne, osoby pracujące oraz osoby nieaktywne zawodowo.
Osoby zainteresowane będą mogły skorzystać z :
Usługi informacyjnej, która obejmować będzie:
- administracyjno-prawne aspekty zakładania, prowadzenia i zawieszania/zamykania działalności gospodarczej;
- zatrudnianie cudzoziemców;
- świadczenie usług na odległość, w tym elektronicznych;
- prawo ochrony konkurencji;
- społeczną odpowiedzialność biznesu;
- ochronę własności intelektualnej;
- systemy jakości ISO 9001 i HACCP;
- rozwój zasobów ludzkich;
- wykorzystywanie technologii informacyjnych;
- ochronę interesów klientów, konsumentów
- możliwość uzyskania finansowania działalności z różnych źródeł;
- wymogi ochrony środowiska w działalności przedsiębiorstw;
- prawo zamówień publicznych;
- zakres korzystania z bazy CEIDG, platformy ePUAP, podpisu elektronicznego, profilu zaufanego ePUAP;
- podstawowe informacje nt. usług specjalistycznych KSU;
Usługi informacyjnej „opieka nad klientem”, która jest realizowana na 3 poziomach i obejmować będzie:
- usługi systemowe KSU (usługi proinnowacyjne KSI, usługi FP, FPK) lub testowane pilotażowo, zapewniane na podstawie umów lub porozumień pomiędzy PARP a usługodawcą;
- usługi specjalistyczne zapewniane przez podmioty, które są monitorowane przez inne podmioty, z którymi PARP podpisał porozumienia o „udostępnianiu usług”, usługi realizowane pod nadzorem urzędów marszałkowskich, itp.;
- usługi specjalistyczne dostępne poza systemem KSU, które oferowane są na rynku przez wielu usługodawców, których oferty można porównać i przedstawić Beneficjentowi pomocy;
Usługi doradczej – asysta w rozpoczynaniu działalności gospodarczej, która obejmuje:
- wstępną diagnozę potrzeb Beneficjenta pomocy;
- konsultacje NT. profilu planowanej działalności;
- analizę SWOT planowanej działalności;
- analizę form i źródeł finansowania działalności;
- pomoc w przygotowaniu biznesplanu;
- wybór formy organizacyjno-prawnej prowadzenia działalności gospodarczej;
- przygotowanie dokumentów niezbędnych do rejestracji działalności gospodarczej;
- pomoc w rejestracji działalności gospodarczej w bazie CEIDG oraz dokonywania zmian w dalszym etapie jej prowadzenia;
Usługi doradczej – asysta w prowadzeniu działalności gospodarczej, która obejmuje:
- moduł I – spełnianie wymogów formalno-prawnych dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej (bieżące wsparcie w wywiązywaniu się podstawowych obowiązków przedsiębiorcy, w tym składanie dokumentów do ZUS i urzędu skarbowego);
- moduł II – marketing przedsiębiorstwa (konsultacje w zakresie przygotowania strategii marketingowej, w tym zakresie wykorzystania marketingu mix-u; analizy SWOT, analizy wpływu czynników zewnętrznych i wewnętrznych na pozycję strategiczną firmy, budowania relacji z klientami, podwykonawcami, wykorzystania nowoczesnych technologii w marketingu w tym strony www);
- moduł III – organizacja przedsiębiorstwa (organizacja pracy przedsiębiorcy, zarządzanie czasem, dobór personelu, podział obowiązków i odpowiedzialności, skutki prawne prowadzenia działalności gospodarczej, zawieszanie, zamykanie działalności gospodarczej);
- moduł IV – finanse przedsiębiorstwa: (konsultacje w opracowaniu kosztorysu przedsięwzięcia, tj.: koszty, przychody i źródła finansowania; pomoc w zastosowaniu podstawowych narzędzi zarządzania finansami poprzez planowanie przepływów pieniężnych i kosztów oraz controllingu; pomoc w zarządzaniu kapitałem obrotowym poprzez wskazanie jak utrzymać bezpieczny poziom należności, zobowiązań, zapasów i gotówki; konsultacje w zakresie zasad i potencjalnych korzyści z pozyskiwania krótkoterminowych, średnio i długoterminowych źródeł finansowania oraz porównanie tych źródeł pod względem korzyści ekonomicznych, w tym: kredyty kupieckie, factoring, pożyczki i kredyty z sektora pozabankowego, kredyty bankowe długoterminowe, leasing, obligacje, środki pieniężne od inwestorów kapitałowych z wyszczególnieniem podstawowych dokumentów wymaganych przez instytucje i przy współpracy z tymi instytucjami; wybór najkorzystniejszej formy opodatkowania prowadzonej działalności; odpisy oraz konsekwencje budżetowe przyjętych odpisów; postępowanie w przypadku zagrożenia utraty płynności finansowej w związku z problemami z uzyskaniem płatności od klientów, ponoszeniem obowiązków podatkowych, wypowiedzeniem umowy kredytowej przez bank).
Zasady udzielania wsparcia:
- beneficjent pomocy może skorzystać w okresie obowiązywania porozumienia
(do 31.12.2013) wielokrotnie z ww. usług informacyjnych;
- usługi informacyjne oraz usługi informacyjne „opieka nad klientem” świadczone są bezpłatnie;
- beneficjent pomocy może skorzystać w okresie 2 lat realizacji projektu z 16 godzin usługi doradczej – asysty w rozpoczynaniu działalności gospodarczej oraz 24 godzin usługi doradczej – asysty w prowadzeniu działalności gospodarczej;
- wartość 1 godziny usługi doradczej wynosi 100zł brutto wraz z wkładem beneficjenta pomocy. Usługi doradcze są dofinansowane w 90%, a ich koszt dla beneficjenta pomocy wyniesie max. 240zł.
- rozliczenie usług doradczych nastąpi na podstawie liczby godzin usługi potwierdzonych przez beneficjenta pomocy oraz konsultanta protokołem odbioru usługi.
Więcej na stronie www.opolskie.ksu.parp.gov.pl
Kontakt:
Tomasz Wróbel
Kierownik Wydziału Pośrednictwa Pracy i Poradnictwa Zawodowego
PUP Nysa, parter, pokój nr 19A
tel. 77 448 99 40,
Powiatowy Urząd Pracy w Nysie
projekt i realizacja:
Agencja Interaktywna IntraCOM.pl