
Projekt SEPTEM SIDERA
Działanie 9.5 Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Celem głównym projektu była organizacja w 2010 roku projektu szkoleniowego skierowanego do 12 mieszkanek wsi Koperniki, które poprzez udział w 150h szkoleniach nabyły kwalifikacje, umożliwiające im samoorganizację.
Projekt zakładał osiągnięcie następujących celów szczegółowych:
- dostarczenie uczestniczkom projektu indywidualnych usług o charakterze szkoleniowym, przyczyniających się do podniesienia poziomu wiedzy i nabycia przez uczestniczki projektu kwalifikacji zgodnych z oczekiwaniami rynku pracy, wpływających na ich rozwój zawodowy - kreowanie wizerunku kobiety przedsiębiorczej,
- podniesienie poziomu świadomości w zakresie korzyści płynących z podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
- wzrost kwalifikacji i umiejętności zawodowych uczestniczek projektu,
- podniesienie aktywności zawodowej kobiet zamieszkałych we wsi Koperniki w zakresie samoorganizacji i podejmowania inicjatyw na rzecz podnoszenia kwalifikacji,
- wzmacnianie poczucia własnej wartości i pewności siebie wśród uczestniczek projektu.
Grupę docelową, zgodnie z zapisami projektu, stanowiło 12 Pań (6 nieaktywnych zawodowy i 6 rolniczek), które wyraziły chęć podniesienia swoich kwalifikacji - uczestnictwa w działaniach edukacyjnych, rozwijania zainteresowań utrwalających więzi społeczne. Podjęte działania umożliwiły Paniom samoorganizację, powrót do życia społecznego i zawodowego.
Nasze uczestniczki to typowe gospodynie domowe, dla których każdy dzień wyglądał niemalże identycznie/typowo. Podział ról w ich domu rodzinnym był taki: Ja jako kobieta: piorę, sprzątam, gotuję itp. a mąż zajmuje się „pozyskiwaniem” finansów na dom. Wszystko to w efekcie powodowało, że z dnia na dzień zaczęły wycofywać się z życia społecznego i zawodowego całkowicie poświęcając się „pracy” w domu, z przekonaniem, że tak ma po prostu być.
Uczestniczki wzięły udział w nasepujących szkoleniach:
- Szkolenie z zakresu cukiernictwa, w tym wypieku pierników połączonego elementami przedsiębiorczości dla 6 Pań. W trakcie szkolenia pod czujnym okiem wykładowcy powstał „regionalny” produkt tradycyjny - pierniki opatrzone nazwą poematu przypisywanego Mikołajowi Kopernikowi „SEPTEM SIDERA – SIEDEM GWIAZD”. Celem wypracowania postawy kobiety przedsiębiorczej uczestniczki przeszkolono z elementów przedsiębiorczości. Na potrzeby szkolenia zakupiono sprzęt niezbędny do jego profesjonalnego przeprowadzenia: stolnice, wałki, blachy, gliniane misy i dzbany na miód, formy, sprzęt do zdobienia ciastek, piec konwekcyjny, robot kuchenny, sprzęt do zdobienia ciast, ciastek, tortów.
- Szkolenie z zakresu wytwarzania figurek pamiątkowych i stroików okazyjnych dla 4 Pań. Na szkoleniu uczestniczki zapoznały się z techniką wykonywania figurek pamiątkowych oraz oryginalnych stroików okazyjnych. Szkolenie wzbogacono o techniki wykonywania biżuterii, malowania i decoupage’u.
- Szkolenie z zakresu przewodnictwa turystycznego połączone z animatorem kultury - 2 kobiety. Szkolenie to pozwoliło planować na terenie sołectwa działalność kulturalną związaną z Mikołajem Kopernikiem i jego odkryciami. Na potrzeby tego szkolenia został zakupiony teleskop oraz okular ortoskopowy. W ramach tego działania, oprócz wyposażenia uczestniczek w podstawą wiedzę z zakresu obydwu zawodów, opracowany został folder o historii sołectwa. W przygotowanie folderu zaangażowani zostali mieszkańcy wsi oraz nauczyciele ze Szkoły Podstawowej imienia Mikołaja Kopernika w Kopernikach. Dodatkowo przygotowano profesjonalną prezentację multimedialną o historii i walorach sołectwa oraz wykonano tablicę informacyjną, promującą sołectwo, którą ustawiono przy jednym z wjazdów do miejscowości Koperniki.
Każde z powyższych szkoleń obejmowało po 150h szkoleniowych i zakończyło się egzaminem.
Kompleksowo przeprowadzone szkolenia skutecznie zaktywizowały uczestniczki projektu.
Szkolenia ze względu na wskazany przez społeczność kobiet (które zostały objęte wsparciem w ramach projektu) problem z dojazdami, zostały zorganizowane w znajdującym się we wsi Koperniki Domu Kultury.
Na zakończenie projektu zorganizowano konferencję podsumowującą projekt połączoną z JARMARKIEM. Konferencja była wartościową ekspozycją produktów wytworzonych w trakcie realizacji projektu. Jedna z uczestniczek projektu w sposób profesjonalny przedstawiła historię i walory sołectwa za pomocą prezentacji multimedialnej. W konferencji uczestniczyli m.in. przedstawiciele władz gminnych, którzy zaproponowali pomoc w dalszym rozwoju podjętych działań. Każdy z uczestników konferencji otrzymał unikatowe pudełko wypełnione piernikami oraz folder prezentujący wieś Koperniki.
Zakładanymi rezultatami twardymi były: nabycie nowych kwalifikacji i umiejętności przez uczestniczki projektu oraz podjęta oddolna inicjatywa społeczna w Gminie Nysa na rzecz rozwoju edukacji na terenach wiejskich.
Potwierdzeniem osiągnięcia rezultatów było wydanie 12 zaświadczeń potwierdzających nabycie kwalifikacji w zakresie:
- cukiernictwa, w tym wypieku pierników połączonego elementami przedsiębiorczości,
- wytwarzania figurek pamiątkowych i stroików okazyjnych,
- przewodnictwa turystycznego połączone z animatorem kultury.
oraz zrealizowany z powodzeniem projekt w ramach oddolnej inicjatywy.
Dzięki realizacji projektu osiągnięte zostały rezultaty miękkie:
- podniesienie motywacji kobiet i mężczyzn z obszarów wiejskich do dalszego kształcenia,
- wzrost zaangażowania uczestniczek projektu w działania na rzecz rozwoju edukacji na terenie wsi Koperniki,
- zwiększenie świadomości kobiet dotyczącej możliwości działania w środowisku lokalnym i wyposażenie je w instrumenty w tym pomagające,
- podniesienie poziomu samooceny i poczucia własnej wartości uczestniczek projektu,
- poprawa umiejętności komunikacyjnych i zarządzania czasem,
- integracja społeczna uczestniczek projektu,
- przełamanie stereotypów - postrzeganie ról kobiet zamieszkujących tereny wiejskie.
Realizacja projektu przyczyniła się do wypracowania wartości dodanej:
- zaoferowaliśmy wsparcie w postaci usługi szkoleniowej, które nie byłoby możliwe bez wsparcia finansowego z Europejskiego Funduszu Społecznego,
- stworzono korzystne warunki do rozwoju działalności istniejących grup wiejskich,
- przełamano stereotypy dotyczące kobiet (byłe gospodynie domowe zostały przedstawione jako kreatywne, przedsiębiorcze kobiety),
- zwiększono liczbę kobiet zamieszkujących tereny wiejskie mających możliwość rozwoju zawodowego.
- Trwałość projektu zostanie zachowana poprzez kontynuację działań przez uczestniczki projektu w następujący sposób:
- zdobytą na szkoleniach wiedzę Panie przekazują innym mieszkańcom wsi Koperniki, prowadzą działania szkoleniowe dla zainteresowanej młodzieży uczęszczającej na zajęcia w świetlicy wiejskiej, w ramach których wykorzystywany jest sprzęt zakupiony na potrzeby realizacji projektu,
- wieś jest na bieżąco promowana: uczestniczki biorą udział w różnych imprezach okolicznościowych prezentując produkty wytworzone w ramach projektu, prezentacja multimedialna, która powstała w ramach szkolenia – przewodnictwo turystyczne połączone z animatorem kultury jest wykorzystywana do prezentowania historii i walorów sołectwa.
Ponadto realizacja projektu stała się pozytywnym przykładem dla mieszkańców, iż warto podejmować działania na rzecz wsi w celu integracji społeczeństwa. Projekt stymuluje kolejne działania na rzecz zachowania tradycji i tożsamości społeczności wiejskiej (powstał plan utworzenia Izby Pamięci poświęconej M. Kopernikowi oraz utworzenia mini obserwatorium, w którym wykorzystany zostanie zakupiony w ramach projektu teleskop- działania te wspiera Gmina Nysa).
Uczestniczki projektu wyrażając swoje opinie o uczestnictwie w nim i efektach jakie zostały osiągnięte odpowiadały – „Naprawdę było warto”, „Wyszłyśmy z cienia”, „Pokazałyśmy co potrafimy – czujemy się silne i dowartościowane. Dziękujemy.”
W projekcie zastosowano:
- zasadę empowerment - społeczność lokalna tj. mieszkańcy wsi Koperniki aktywnie uczestniczyli w identyfikacji potrzeb oraz stały się konsultantami na etapie przygotowania założeń projektu. konsultantami podejmowanych przez Partnerstwo działań. W naszym projekcie beneficjenci włączani zostaną nie tylko w etap tworzenia indywidualnych planów zatrudnienia oraz programów szkoleniowych, ale przede wszystkim uczestniczyć będą w rozwoju pięciu przedsiębiorstw społecznych i w dużej mierze przejmą odpowiedzialność za ich kształt w swoim lokalnym otoczeniu.
- Politykę/zasadę równości szans w tym równości płci- wdrożenie tej zasady polegało na zapewnieniu sprawiedliwego i niedyskryminacyjnego dostępu do wiedzy, informacji. Krokiem urzeczywistniającym tą ideę była likwidacja wszelkich barier natury finansowej, społecznej, które utrudniały udział w życiu społecznym, zawodowym grupie docelowej. Cały projekt był realizowany w sposób uwzględniający zasadę równych szans, w tym równości płci. Koordynatorka projektu ukończyła szkolenie z zasady równości szans kobiet i mężczyzn. Posiada zatem odpowiednią wiedzę z zakresu równości szans płci w kontekście przełamywania stereotypów. Realizacja projektu wpływa w sposób bezpośredni na postrzeganie roli liderów promocji w równościowym rozwoju lokalnych społeczności. Nawiązując w sposób żartobliwy do znanego z filmu „Seksmisja” cytatu: „Kopernik była kobietą” można odczytać wartość dodaną projektu (którą jest promocja turystyczna wsi Koperniki) jako przełamanie stereotypu na wsi mówiącego, że o rzeczach ważnych decydują wyłącznie mężczyźni.
- zasadę społeczeństwa informacyjnego – W ramach szkolenia z zakresu przewodnictwa turystycznego połączonego z animatorem kultury uczestniczki przygotowywały prezentację multimedialną. Zostały zapoznane z programem komputerowym umożliwiającym tworzenie takich prezentacji. Ponadto wskazane im zostały strony internetowe, na których mogą szukać informacji dotyczących możliwości wnioskowania o dotacje na rozwój wsi.
Realizacja projektu pokazała, jak w ramach niewielkich środków pozyskanych z EFS można realizować „wielkie” przedsięwzięcia.