http://pup.nysa.pl/dla_bezrobotnych/Piec_krokow_ktore_pomoga_Ci_wrocic_do_pracy.html

Pięć kroków które pomogą Ci wrócić do pracy

 

Pięć kroków, które pomogą Ci wrócić do pracy

Poszukiwanie pracy to umiejętność, której możesz się nauczyć, musisz tylko zastanowić się, jak efektywnie to zrobić. Czasami poszukując pracy możemy utknąć w miejscu, ponieważ nie zdajemy sobie sprawy z tego, że trzeba coś zmienić, aby był efekt, czyli zatrudnienie. Może trzeba znaleźć inny sposób na przedstawienie swoich doświadczeń nowemu pracodawcy, może trzeba zmienić lub zmodyfikować swoje CV, albo może trzeba ponownie nawiązać kontakty ze „starymi” znajomymi?

Poniżej przedstawiamy pięć kroków, które ulepszą twoją technikę poszukiwania pracy oraz zapoczątkują myślenie o tobie i twoich umiejętnościach na różne sposoby.

KROK 1. Dokładnie zaplanuj swoje poszukiwanie pracy.

Przygotuj plan, jak i gdzie oraz kiedy zamierzasz szukać pracy, żebyś miał pewność, że wykorzystałeś wszystkie swoje opcje. Zrób notatki o pracodawcach, których odwiedziłeś, zapisz otrzymane odpowiedzi i informacje gdzie odniosłeś sukces.

Zaplanuj poszukiwanie pracy

Żeby znaleźć pracę, jaką chcesz, musisz przyjrzeć się swoim umiejętnościom i rodzajowi pracy, który chcesz wykonywać. Następnie musisz zaplanować w jaki sposób chcesz ją znaleźć.

Zastanów się co masz do zaoferowania

Zacznij od szczerego zapytania siebie, jakie umiejętności i doświadczenie posiadasz? Zastanów się, jakie umiejętności rozwinąłeś w dotychczasowej pracy oraz w życiu prywatnym?

Doświadczenie i umiejętności zawodowe

Zadaj sobie poniższe pytania i zastanów się nad umiejętnościami, które rozwinąłeś, włączając w to również te, które uzyskałeś we wcześniejszej pracy:

Umiejętności osobiste i społeczne

Zadaj sobie pytania odnośnie życia poza pracą.

 

Poniższa lista pytań pomoże ci zrozumieć, czy robisz wszystko, co możliwe by znaleźć pracę.

Odpowiedz „Tak” lub „Nie” w poniższych pytaniach.

 

  1. Czy znasz swoje umiejętności i posiadane doświadczenie?
  2. Czy wiesz jakie umiejętności, zdolności i kwalifikacje są potrzebne w poszukiwanej przez ciebie pracy
  3. Czy posiadasz uaktualnione CV?
  4. Czy twoje CV w pełni eksponuje twoje umiejętności i doświadczenie?
  5. Czy jesteś pewny siebie podczas aplikowania do pracy przez telefon?
  6. Czy jesteś pewny siebie podczas aplikowania do pracy on line?
  7. Czy odwiedzasz stronę www.pup.nysa.pl w poszukiwaniu pracy regularnie?
  8. Czy korzystasz z Internetu poszukując pracy?
  9. Czy wiesz, kiedy zamieszczane są oferty pracy w lokalnej gazecie?
  10. Czy czytasz regularnie lokalną gazetę, by dowiedzieć się, które przedsiębiorstwa się rozwijają, a które wchodzą na rynek?
  11. Czy rozważałeś kontakt z tymi przedsiębiorstwami, by sprawdzić czy nie posiadają wolnych miejsc pracy?
  12. Czy zarejestrowałeś się w jakiejkolwiek agencji rekrutacyjnej?
  13. Byłeś na Targach Pracy?
  14. Sprawdzałeś, czy twoja rodzina lub znajomi nie wiedzą o jakichś ofertach pracy?

/Jeśli zaznaczyłeś „Nie” na któreś pytanie, powinno ci to uzmysłowić, co jeszcze powinieneś zrobić, by znaleźć pracę/

Gdzie szukać pracy

Oto kilka sposobów szukania pracy:

KROK 2. Wykorzystaj swoje umiejętności – lub zdobądź nowe!

Rozpoznaj rangę swoich umiejętności i zastosuj je w innych rodzajach pracy, które poszerzą twoje poszukiwania i powiększą twoje szanse na znalezienie pracy. Dowiedz się jakie posiadasz umiejętności i wykorzystaj je.

Ocena umiejętności i zainteresowań - zrób profil swoich predyspozycji zawodowych, masz możliwość wykonania testu  u swojego doradcy zawodowego.

Zdobądź pracę – wykorzystaj swoje umiejętności

Na dzisiejszym rynku pracy jest prawdopodobieństwo, że zdobędziesz różnorodne doświadczenie i poznasz różne środowiska pracy. By wykorzystać pełny potencjał opłaca się być elastycznym i mieć zdolności adaptacyjne, zwłaszcza jeśli zamierzasz dokonać zmiany zawodu. Dobrym początkiem jest rozpoznanie swoich umiejętności adaptacyjnych.

Umiejętności adaptacyjne

Są to umiejętności, które wykształciły się podczas jakiejś pracy lub działalności, które możesz użyć w innej pracy. Możesz definiować swoje umiejętności poprzez różne formy aktywności – pracę, projekty, wolontariat, sport, hobby, praktycznie wszystko. Umiejętności te mogą obejmować:

Zidentyfikuj umiejętności, które posiadasz.

Prawdopodobnie już posiadasz cenne umiejętności adaptacyjne, które czynią z ciebie dobrego kandydata do pracy. Wróć myślami do prac, które wykonywałeś, do swoich zainteresowań i innych rzeczy, w które byłeś zaangażowany. Następnie spisz je na kartce.

Przykład:

Zawsze pracowałeś w administracji w biurze jako członek zespołu, więc potrafisz pracować zespołowo i jesteś komunikatywny. W swoim wolnym czasie pomagałeś znajomemu otworzyć własną działalność, a to znaczy, że masz jeszcze inne zdolności, które możesz wykorzystać w pracy: inicjatywę i kierownictwo.

Jakkolwiek, czasem może być trudno zidentyfikować swoje mocne strony. W tym może pomoc rozmowa z doradcą. Doradca również będzie wiedział o innych organizacjach, które są w stanie ci pomóc. O pomoc możesz również prosić znajomych i krewnych, którzy pomogą Ci w opracowaniu Twoich mocnych stron.

Zidentyfikuj zdolności, których będziesz potrzebował

Jeśli już wiesz co chcesz robić, dowiedz się jakie zdolności i doświadczenie jest potrzebne w tego typu pracy. Porównaj to z listą swoich umiejętności i znajdź różnicę. Nawet jeżeli znajdziesz sfery, w których nie jesteś mocny, nie martw się bo przecież są sposoby na uzupełnienie lub zdobycie nowych, potrzebnych umiejętności.

Odkrywanie nowych adaptacyjnych umiejętności

Możesz odkryć nowe zdolności w różnorodny sposób. Rozważ:

Wszystkie te rodzaje działalności pomogą ci odkryć nowe zdolności i zdobyć nowe doświadczenie, a przez to zwiększą Twoje poczucie pewności i wzbogacą dotychczasowe kontakty. Pamiętaj, że nabywanie nowych umiejętności pomoże ci znaleźć pracę, zachować pracę lub zrobić krok naprzód w karierze.

Dodawanie umiejętności adaptacyjnych do aplikacji zawodowej

Jeśli aplikujesz do pracy, której nigdy wcześniej nie wykonywałeś, umiejętności adaptacyjne pomogą ci wykazać pracodawcy, że masz odpowiednie predyspozycje do pracy.

Pokazanie swoich umiejętności adaptacyjnych

Musisz pokazać potencjalnemu pracodawcy, że posiadane umiejętności są wystarczające do tego rodzaju pracy. Musisz wykazać swoje dotychczasowe doświadczenie i chęć oraz sposób rozwijania swoich umiejętności komunikacyjnych, znajomość kryteriów dotyczących miejsca pracy oraz zdolność do radzenia sobie z trudnymi sytuacjami.

Nie ma znaczenia jak długo pozostajesz bez pracy, odśwież swoje umiejętności lub poddaj się szkoleniu, by zyskać nowe. Da Ci to przewagę podczas poszukiwania pracy i pozwoli na zauważenie przez pracodawcę.

 

KROK 3. Naucz się jak sprzedać siebie potencjalnemu pracodawcy.

Na dzisiejszym rynku pracy jest ważne, żebyś był zauważalny z tłumu. Możesz to zrobić poprzez:

 

KROK 4. Wydostań się z dołka przy poszukiwaniu pracy.

Jeśli poszukiwanie pracy zajmuje więcej czasu niż zakładałeś lub czujesz, że zrobiłeś wszystko co mogłeś, a dalej stoisz w miejscu, sprawdź jak dostroić się do poszukiwania pracy. Poszukiwanie pracy musi być odpowiednio dostrojone do szukanej pracy. Poprzez szukanie różnych sposobów robienia rzeczy i szukanie odpowiedzi będziesz w stanie zidentyfikować co potrzebujesz do udowodnienia swoich szans następnym razem. Jest wiele powodów dla których Twoje poszukiwanie pracy nie idzie tak jakbyś chciał. Ludzie popadają „w dołek” z kilku powodów:

To nieprawdopodobne, że nie ma żadnych ofert pracy na określonym terenie. Może być po prostu tak, że nie ma pracy takiej jak twoja wcześniejsza i musisz rozważyć inne rodzaje pracy, które pasują do twoich umiejętności. Często łatwiej jest dla tych, którzy podejmują pracę gdziekolwiek, dopóki nie znajdą tego czego poszukują, więc może rozważ podjęcie pracy na teraz, nawet tej nieidealnej, dopóki nie znajdziesz tej odpowiedniej.

Musisz się zastanowić jak daleko możesz dojeżdżać, biorąc pod uwagę koszty podróży i inne wydatki. To poszerzy strefę Twoich poszukiwań.

Nie wszyscy pracodawcy potwierdzają otrzymanie aplikacji zawodowych. Jakkolwiek, jeśli nie masz odpowiedzi od nikogo, to może powinieneś się zastanowić nad jakością twojej aplikacji zawodowej. Czy się dobrze prezentuje? Czy zawiera prawidłowe informacje?

Zastanów się czy aplikujesz na odpowiednią posadę – może posiadasz za duże lub za małe kwalifikacje. Rozważ informacje, które zawarłeś w aplikacji i czy dostosowałeś je do oferowanego stanowiska pracy. Pracodawcy chcą prawdziwych dowodów, że nadajesz się do tej pracy. Postaraj się o odpowiedź pracodawcy odnośnie Twojej aplikacji i poszukaj czy jest tam coś co możesz udowodnić.

Jeśli dostałeś się na rozmowę, to znaczy, że jesteś w połowie drogi. Warto zapamiętać, że pracodawca rozmawia z wieloma kandydatami i niektórzy mogą być lepiej wykwalifikowani lub po prostu lepiej wypadają na rozmowach. Wtedy lepiej przygotuj się do rozmowy kwalifikacyjnej.

 

KROK 5. Wreszcie, nie zapomnij o siebie dbać!

To ważne, żebyś o siebie dbał i miał zajęcie podczas szukania pracy. Dobre samopoczucie i wypoczynek oznacza, że zawsze jesteś gotowy na rozmowę. Możesz nawet zastanowić się nad zaangażowaniem w wolontariat, by odświeżyć swoje umiejętności lub nauczyć się nowych.

Znajdź sobie zajęcie podczas szukania pracy

Wolontariat pomoże ci pozostać w gotowości do pracy, jeśli nie masz stałej pracy. To dobry sposób na utrzymywanie umiejętności na poziomie i pomaga wypełnić braki w CV. Istnieje szeroki wybór prac z wolontariatu i możesz to wykorzystać jako możliwość spróbowania czegoś nowego i nauczenia się czegoś.

Pozostań zmotywowany

Bardzo łatwo jest poczuć się lekceważonym, jeśli nie widać rezultatów jakich oczekujesz.

Grafika : drukuj / nie drukuj